در هشتمین کنفرانس آموزش و توسعه سرمایه انسانی مطرح شد:
کرونا زمینهساز نوآوری در توسعه منابع انسانی
دکتر مرتضی رضایی زاده عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی در هشتمین کنفرانس ملی آموزش و توسعه سرمایه انسانی در عصر کرونا که چهارشنبه 29 بهمن 1399 در وزارت علوم برگزار شد، به «نقش کرونا در نوآوری در توسعه منابع انسانی، توسعه گسترده در خلاقیتها و پررنگ شدن نقش بخش خصوصی در این توسعه» پرداخت.
16755 Views
دکتر مرتضی رضایی زاده عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی در هشتمین کنفرانس ملی آموزش و توسعه سرمایه انسانی در عصر کرونا که چهارشنبه 29 بهمن 1399 در وزارت علوم برگزار شد، به «نقش کرونا در نوآوری در توسعه منابع انسانی، توسعه گسترده در خلاقیتها و پررنگ شدن نقش بخش خصوصی در این توسعه» پرداخت.
وی با اشاره به بازماندن یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفر از آموزش در جهان در دوران کرونا گفت: سه حوزه اقتصادی، فرهنگی و آموزشی بهشدت تحت تاثیر دوران کرونا قرار گرفتند و حتی جهان دچار یک شوک اقتصادی شد و از میان این تعداد بازمانده از امر آموزش ۴۶۳ میلیون نفر به اینترنت و امکانات آموزش مجازی دسترسی ندارند. همچنین ۹۰ درصد از افرادی که در مراکز و موسسات آموزشی مورد آموزش و تعلیم قرار میگرفتند در این دوران درخواست تخفیف شهریه داشتند که همین امر دانشگاهها را با مشکلات مالی روبهرو کرده است ولی در صنعت بیشتر متولیان امر معتقدند که تاثیرات مثبت بوده است. در نتیجه میتوان به شرایط ایجاد شده به شکل فرصت نگاه کرد.
دکتر رضایی زاده در ادامه افزود: در حوزه فرهنگی مسائل اخلاقی مطرح شده است که عمدهترین آن موضوع حفظ اطلاعات و حریم شخصی است که قوانین فعلی پاسخگوی حفظ حریم شخصی افراد در فضاهای مجازی نیست و مشکلات هم در زمینه سلامتی روان مطرح شده است.
وی گفت: در آموزشهای برخط نباید به حفظیات تاکید داشت؛ باید به سمت فهمیدن، تجزیه و تحلیل و تناسب اهداف آموزش با محتوای درسی حرکت کرد.
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی افزود: البته مسلماً این روش مشکلاتی را در بردارد؛ تعاملات یادگیرنده و استاد کم شده است، افرادی که ناتواناییهایی دارند مانند کمشنوایی و معلولیت یا کمبینایی از دایره آموزش بیرون افتادهاند. همچنین بحث تقلب در فضای مجازی پررنگتر است اما در کنار این مشکلات با حجم بالایی از تولید محتوا روبهرو هستیم. در سال ۲۰۲۰ میلادی بیشترین حجم از تولید محتوا را در فضای مجازی داشتیم و کاربران فراوانی به هم مرتبط شدند و پیامهای زیادی نیز به اشتراک گذاشته شد.
دکتر رضایی زاده درخصوص ادامه آموزش مجازی در آینده گفت: در منطقه خاورمیانه ۷۰ درصد سازمانها و نهادها به آینده آموزش مجازی خوشبین هستند و به این روش تمایل دارند ولی مطمئناً ما بعد از کرونا به دوران پیش از این بیماری بر نخواهیم گشت زیرا اغلب کشورها و حتی خانوادهها متقاضی شرایط آموزش ترکیبی هستند و واژه new normal وضعیتی است که اکثریت طالب آن هستند. به عبارتی فرآیند آموزش مجازی استاندارد که در آن حریم شخصی و مسائل اخلاقی رعایت شده است و آموزش به شکل ترکیبی یعنی حضوری و بر خط خواهد بود و هدف اصلی این نوع آموزش ارتقای کیفیت، ارزیابی سازنده، استفاده از نرمافزارهای ساده با ظاهر گرافیکی جذاب در امر تعلیم و تربیت و آموزش است.